Kako naplatiti dugovanja?!

U današnje vreme, izazov da se pronađe tržište i plasira proizvod/usluga, često zamenjuje onaj drugi – kako da naplatim svoj trud!

Štaviše, uspešno poslovanje se često razlikuje od neuspešnog, upravo po sposobnosti naplate izvršene usluge ili proizvoda.

Najčešće greške koje organizacije prave u procesu naplate dugovanja su:
• Nedostatak komunikacije sa klijentom
• Odlaganje trenutka za početak aktivnog naplaćivanja usluga/proizvoda
• Neažurno vođenje evidencije finansijskog poslovanja sa klijentima

Komunikacija je ključ svake dobre saradnje, a samim tim i uspešne naplate. Ukoliko sa svojim klijentom redovno komunicirate (poseta, mail, poziv), bićete upoznati sa njegovim:
• poslovnim navikama,
• stanjem kupca/kompanije,
• navikama u trošenju novca,
• kreditnom sposobnošću,
• istorijom plaćanja i sl

Sve ovo će vam pomoći da predvidite te pravovremeno i na pravi način odreagujete na promene koje mogu nastati.

Odlaganje naplate, uz razna objašnjenja i opravdanja, uglavnom samo dovodi do mučnog procesa bez povoljnog rezultata, kako za potražioca, tako i za dužnika.

Što se duže čeka da se naplati dug, verovatnoća uspešnosti je sve manja. Ukoliko je vaš klijent zapao u finansijske teškoće vrlo je verovatno da će u određenom trenutku raspolagati ograničenom sumom novca. To znači da će tu sumu novca dobiti onaj koji prvi traži!

Da biste pravovremeno odreagovali u ovakvim situacijama, neophodno je da imate definisan i razrađen sistem naplate dugovanja u vašoj organizaciji. To podrazumeva:
• definisan proces,
• podelu uloga i
• plan akcija.

Ponekad klijenti, kao razlog za neplaćanje, iznose primedbe na iznos rate kredita, kamate ili osporavaju na neki drugi način izvršenu uslugu. Ukoliko ne vodite ažurno evidenciju o aktivnostima vezanim za (finansijsko) poslovanje sa klijentima, nećete biti u stanju da odgovorite na ove prigovore, a još manje da eventualno vodite spor!

Ciklus naplate dugovanja odvija se u 3 faze:
• Faza prevencije
• Faza definisanog procesa naplate
• Kasna faza – naplata zaostalih dugovanja

Upravljanje dugovanjima ne započinje kada dug nastane već mnogo ranije. U stvari, deluje se pre svega preventivnim merama da do duga ne dođe, a ako do njega ipak dođe, postupa se striktno prema kompanijskim procedurama u tačno utvrđenim rokovima.

Prevencija podrazumeva:
• Proveru potencijalnih klijenata
• Praćenje klijenata
• Poštovanje rokova
• Precizna podelu uloga, poštovanje procedura

Važno je da kompanija zadrži kontrolu nad svojim poslovanjem, naplatom dugovanja i da naplata dugovanja bude usko povezana sa prodajnim aktivnostima.

Upravo zato, proces naplate treba da bude precizno definisan procedurama, uloge u procesu dodeljene odgovarajućim zaposlenima koji će prema datom planu aktivnosti redovno pratiti klijente i adekvatno i pravovremeno reagovati na promene u njihovim navikama plaćanja.

HR centar može da vam pomogne u definisanju procesa i procedura i postavljanju sistema naplate potraživanja. Za više informacija, pošaljite upit na office@hrcentar.rs.