
Kako da “razbijete” intervju za posao
Idete sa intervjua na intervju i još uvek nemate posao? Na svakom prolazite kroz isto: rukujete se, odgovorite na često ista (pomalo dosadna i tipska) pitanja. Verovatno dajete slične ili iste odgovore, fraze koje ste naučili da treba reći. Možda se čak i oblačite isto.
Da li ste ikada pomislili da je to možda jedan od razloga zbog kojeg rezultat ne dolazi? Možda to što vam je sve postalo rutina bez puno nade utiče na to kakav utisak ostavljate na poslodavca?
Zamislite kako je osobi koja zapošljava. Za jednu poziciju videće barem još 10 sličnih vama, ljudi kojima proces traženja posla postaje sve više mučan proces i čija lica, stav, govor i ponašanje šalju poruku “hajde da ovo samo što pre završi”, “od ovoga ionako neće biti ništa”, “sigurno već imaju nekoga”…
Stop! Prekinite ovaj film! Hajde da promenimo scenario.
Pronašli ste poziciju u oglasima koja vam odgovara. Vaše kvalifikacije i iskustvo su baš kako treba. Odličan je i poslodavac.
Poslali ste inspirativan, promišljeno sastavljen CV, prilagođen očekivanjima poslodavca i potrebama pozicije.
Dobili ste poziv na intervju.
Počnite ozbiljno da se pripremate. Preuzmite odgovornost za ishod!
Zapamtite, potreban je samo jedan pravi, odličan intervju da vas spasi trenutnog osećanja bespomoćnosti i beznađa.
Vi sada ne idete na još jedan, po svemu sličan prethodnima, intervju. Idete na X intervju, u X kompaniju, koja neguje X organizacionu kulturu, ima X stav i podržava X vrednosti. Famozni i misteriozni X faktor je ovde da vas podseti da, iako po svojoj strukturi svaki intervju može da liči jedan na drugi, svaki posao, poslovno okruženje i poslodavac je jedinstven. Ako zaista želite da se zaposlite baš tu, vaš stav, izgled i ponašanje, odgovori koje ćete davati na intervjuu i vaša motivacija treba da odgovara baš tom poslu i poslodavcu, onome u šta on veruje i šta mu je važno.
Kako ćete to postići?
Sigurno ste već čuli i čitali koliko je važan prvi utisak. On se formira u prvih nekoliko sekundi poznanstva. Izgled, telesni stav, stisak ruke, osmeh, urednost, uopšte, usaglašenost sa situacijom i okruženjem procenjuje se na svesnom, ali još više na nesvesnom nivou u treptaju oka. A ostaje zauvek. Kasniji utisci mogu da utiču na kompletiranje nečijeg mišljenja, ali je dobro da se zapitate šta će i koliko zapamtiti osoba koja treba da vidi desetak kandidata istog dana.
Obratite pažnju na izgled. Koliko god mislili da će vaša pamet, iskustvo ili kvalifikacije da budu presudni da osoba koja vas procenjuje zaključi da ste baš vi najveći doprinos kompaniji, setite se da ta osoba, kao i svi ostali zaposleni, treba da vas gleda i sluša barem narednih nekoliko godina. Ljudi nesvesno biraju slične sebi stvarajući prijatno okruženje za rad. Budite prijatni, pokušajte da se usaglasite sa svojim željenim okruženjem. Zapamtite, vi želite da budete deo već postojećeg okruženja, njihovih vrednosti i normi.
Šta mislite, da li vaša odeća, frizura, stil treba da bude usaglašen sa statusom koji željena pozicija sa sobom nosi? Da li treba da vaš izgled bude sličan ljudima sa slika na sajtu, u poslovnim vestima, slikama sa kompanijskih događaja? Da li vaš izgled treba da nosi poruku koju nosi izgled ostalih? Koliko je to važno? Kako se rukuju ljudi koji vam se sviđaju? Da li se osmehuju ili su ozbiljni kada se predstavljaju? Šta je vama važno?
Na sva ova pitanja treba da date odgovore sebi pre nego što se prijavite za posao. Ukoliko možete da zamislite sebe kako se uklapate u sliku osobe u baš toj kompaniji i baš među tim ljudima i da se pri tome dobro osećate, uložite dodatni trud da date sve od sebe na intervjuu. Vaš trud, entuzijazam i želja će se videti na vama, energija koju ćete prenositi na osobu sa kojom ćete se rukovati biće istinski pozitivna i prepoznata.
Naravno, izgled je samo deo pozitivnog utiska koji treba da ostavite. Svi kandidati koji razmišljaju slično vama će obratiti pažnju na izgled, ponašanje i gledaće da se svide.
Sledeći važan zadatak posle ostavljanja prvog utiska jeste da se izdvojite iz mase.
Standardno početno pitanje je da kažete nešto o sebi. Razmislite o sebi u kontekstu pozicije i pričajte o tome. Svakako nije prilika da pričate o detinjstvu, školovanju i slično. Fokusirajte se na osnovne lične podatke koje poslodavac treba da zna, a što ne uključuje nužno ni godine, ni bračni status ili broj dece.
Poslodavac treba da uvidi koliko vam je važno da se zaposlite BAŠ u njegovoj kompaniji (a ne bilo gde). To znači da treba da pokažete da ste istraživali kompaniju i poslovne planove te da ste razmišljali kako biste baš vi mogli da doprinesete ostvarenju tih planova, na poziciji za koju se prijavljujete.
Znanje je moć. Iskoristite blagodeti interneta, poznanstva i sve čega se još možete setiti da saznate što više o poslodavcu i poziciji za koju se prijavljujete. Osim što te podatke možete iskoristiti u CV-u, još više prilike vam se pruža tokom intervjua. Ugradite vaša saznanja u razgovor.
Na primer, kada odgovarate na pitanje zašto ste se prijavili za tu poziciju, recite šta vas je to u načinu poslovanja, odnosu prema zaposlenima, stepenu razvoja, planovima za dalji razvoj, društveno korisnom radu kompanije itd. privuklo. Kažite kako vidite sebe da se uklapate u budućnost kompanije.
Očekujte pitanje o vašem prethodnom iskustvu. Iskoristite priliku da to iskustvo povežete sa zahtevima pozicije za koju ste se prijavili. Možete reći – radeći na ovoj poziciji naučio sam…i onda dodajte ono što je poslodavac naveo kao zahtev u oglasu.
Može vam se činiti da vaše prethodno iskustvo nema puno dodirnih tačaka sa novom pozicijom. Na primer, ako ste radili kao operater u call centru, a prijavljujete se za posao u finansijama, može se učiniti da nemate potrebno iskustvo (iako ste odgovarajuće struke). Ipak, kao call centar operater ste morali biti tačni i precizni u davanju obaveštenja i rešavali ste složene korisničke probleme. Šta mislite, da li je za osobu koja radi u finansijama važna tačnost, preciznost, poštovanje rokova?
Jedno od osnovnih pitanja na intervjuu je zašto mislite da ste baš vi najbolji kandidat. Obično se na to pitanje daju tipski i neuverljivi odgovori. Izdvojite se iz mase sličnih. Budite drugačiji.
Dok se pripremate za intervju, napravite plan akcija koje ćete preduzeti ako dobijete posao. Kako ćete doprineti? Šta ćete promeniti na bolje? Kako ćete unaprediti posao? Šta možete da pružite što drugi ne mogu?
Na primer, naš call centre operater koji hoće da konačno iskoristi svoju diplomu iz računovodstva, može da istakne da mu je rad sa korisnicima omogućio da usavrši komunikacijske veštine i multitasking. Može da pokaže spremnost da, uz svoj osnovni posao, bude veza između sektora finansija i ostalih sektora u kompaniji, odgovarajući na upite upućene njenom sektoru i rastereti kolege. Obično ljude iz finansija opterećuje da prekidaju koncentraciju kada rade obračune, knjiženja i slično da bi odgovarali na druga pitanja pa ova ponuda (od nekoga ko je navikao da radi više stvari odjednom) sigurno zvuči primamljivo. Osim toga osoba pokazuje inicijativu, želju da se dokaže, spremnost da uradi korak više.
Kandidati često oklevaju da postavljaju pitanja na intervjuu. Neki misle da će upropastiti šanse pogrešnim pitanjem, neki nisu ni razmislili unapred šta bi pitali, neke stvarno ništa i ne zanima osim onoga što je već rečeno. Iz straha od greške, najčešće samo kažu da im je sve jasno.
Osoba koja vas sluša može da pomisli da vam nedostaje inicijativa, interesovanje za posao i kompaniju, da se niste pripremili za intervju. Vrlo retko će biti baš srećni što ih ne pitate ništa pa mogu da završe sa vama. Ako jedva čekaju da završe, zapitajte se kako ste prošli na tom intervjuu. Vratite se na početak i pročitajte ponovo – za ishod ste vi odgovorni.
Budite aktivni slušalac. Postavljajte pitanja kada je primereno. Ne prekidajte sagovornika ali razmišljajte o onome što čujete i uzvratite komentarom, pitanjem. Pokažite da ste razumeli. Uverite se da su vas razumeli. Fokusirajte se na važne činjenice i odgovarajte jasno, glasno i bez oklevanja. Primetite ukoliko nešto previše ili predugo objašnjavate. U tom slučaju se dešava da što se više trudite da objasnite, razumevanje postaje sve manje. Zaustavite se i pitajte sagovornika koliko razume. Možda je prestao da vas prati još pre 5 rečenica.
U redu je da pitate za to kada ćete biti obavešteni o ishodu konkursa. U redu je da znate i kolika je predviđena plata ako procenite da je intervju u fazi kada se to pita ili je u pitanju već drugi krug. Plata ne može da bude najvažnije pitanje, a još manje jedno od prvih.
Osim odgovora na pitanja koja smo pomenuli, postoji još pitanja koja možete da predvidite iz vlastitog iskustva. Razmislite o svima kojih možete da se setite i pripremite se najbolje što možete. To će vam dati toliko potrebnu sigurnost u nastupu, da i ona nepredviđena pitanja neće izazvati stres i blokadu. Pokušajte da odgovori budu promišljeni, ali ne i naučeni napamet. Nemojte zvučati kao automat, budite prirodni. Treba da se dobro osećate u vlastitoj koži i da to osećanje prenesete na osobu preko puta. Nikada ne govorite loše o prethodnom poslodavcu. Svako iskustvo može biti predstavljeno na odgovarajući način.
Obratite pažnju i na detalje kao što su dolazak na vreme (ne prerano!), gašenje mobilnog telefona, način obraćanja, održavanje kontakta očima sa intervjuerom, prijatan izraz lica tokom celog intervjua, čvrsta stisak ruke itd.
I na kraju cela formula uspeha:
Proverite prvo sami sa sobom koliko vam je važno da dobijete baš taj posao, baš u toj kompaniji. Uložite dodatni napor i vreme i pripremite se. Potrudite se da ostavite odličan prvi utisak. Ponudite nešto drugačije i bolje od drugih. Budite energični i samopouzdani, naoružajte se svojim najboljim izdanjem. Promenite svoje ponašanje i uverenja. Dozvolite sebi da uspete. Proslavite svoj uspeh!
Tatjana Šokčić, Business Consultant i osnivač HR Centra za Wannabe Magazine